Translate

maandag 9 september 2013

De persoonlijkheid en het ego




Eigenlijk is er een groot verschil tussen het ego en de persoonlijkheid.
Zou U daar op in willen gaan?

Wil je hier eerst zelf iets over zeggen?

Ik heb altijd gedacht, dat ze zo’n beetje het zelfde waren, en dat als het ego verdwijnt, slechts U overblijft met Uw wil. En dat iemand dan liefdevol en ruimhartig en “onpersoonlijk” wordt.
Maar in deze bijzondere weken, dat ik alles aan het loslaten ben, merk ik, dat mijn ego en al het gedoe eromheen niet meer zoveel aandacht krijgt van mij. Maar wat is dat mij dan? Eigenlijk echt wel iemand, een persoonlijkheid, maar niet zo opgefokt en worstelend. Meer een soort rustige stille waarnemer, maar toch wel een ik-figuur, een ik-zegger,  een persoonlijkheid dus.
Zoiets.

De persoonlijkheid is een gift van God.
De persoonlijkheid wordt groter als het ego kleiner wordt.
Wat is het verschil?

Het ego blaast emoties op.
De persoonlijkheid laat ze stromen.

Het ego klampt zich aan emoties vast.
De persoonlijkheid laat ze gaan.

Het ego vindt zichzelf het middelpunt van het heelal.
De persoonlijkheid ervaart zijn hele omgeving liefdevol.

Het ego wil de beste zijn.
De persoonlijkheid ervaart louter gelijkwaardigheid.

Het ego is diep van binnen onzeker.
De persoonlijkheid voelt een vertrouwenwekkende vastigheid.

Het ego probeert alles te bezitten.
De persoonlijkheid geniet vooral van wat hij ziet, niet wat hij bezit.

Het ego probeert alles te krijgen.
De persoonlijkheid probeert alles te geven.

Het ego leeft in permanente angst.
De persoonlijkheid vertrouwt.

Het ego verdeelt en heerst.
De persoonlijkheid accepteert en bindt.

Het ego denkt of voelt op de verkeerde momenten.
De persoonlijkheid voelt en denkt op de juist momenten.

Het ego handelt wel of niet op de verkeerde momenten.
De persoonlijkheid handelt wel of niet op de juiste momenten.

Het ego praat of zwijgt op de verkeerde momenten.
De persoonlijkheid praat of zwijgt op de juist momenten.

Het ego kent alleen verleden.
De persoonlijkheid kent alleen toekomst.

Het ego laat zich verleiden door de duivel, de aap van God.
De persoonlijkheid laat zich leiden door God.

Het ego maakt alles persoonlijk.
De persoonlijkheid maakt alles onpersoonlijk.

Het ego worstelt met het leven.
De persoonlijkheid zegt ja tegen het leven.

Mijn  zoon, ga zo voort op de weg van de bevrijding.
Wees gezegend.

En jullie, weet, dat elk mens de weg gaat van ego naar persoonlijkheid.
En weet, dat elk mens een mengeling is van deze twee grootheden. En de aandacht die een mens besteedt aan de ene grootheid gaat af van de aandacht die hij besteedt aan de andere grootheid.

Want het is het een of het ander.
Gij kunt geen twee heren dienen.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 182